پایگاه خبری، اجتماعی ورزشی پیله کویر
با شماره ثبت ۹۲۴۰۸
5 مرداد 1403 | ساعت 22:44

کد خبر :14995

تاریخ انتشار :24 مهر 1402

روایتی از فاجعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان

واقعه ۲۴ مهر و به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط مزدوران رژیم شاه یکی از مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی و نماد حق‌طلبی و عدالت‌خواهی مردم این دیار به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری پیله کویر، مساجد همواره در پیروزی انقلاب اسلامی، به ثمر نشستن و تداوم آن و خاموش کردن فتنه هایی که در کشور ایجاد شده نقش بسزایی داشته اند.

مساجد کرمان نیز همیشه نقش مهمی ایفا کرده اند؛ چنانچه از جمله حرکت های جدی پیروزی این انقلاب در کرمان در ۲۴ مهر ۵۷ از مسجد جامع آغاز شد و به ثمر نشست.

۲۴ مهر ۵۷ تاریخی مهم و ماندگار در تقویم کرمان به شمار می‌رود. در این روز مردم انقلابی و متدین کرمان توسط مزدوران رژیم شاهنشاهی در مسجد جامع شهر کرمان که در آن زمان کانون مبارزات انقلابی مردم به شمار می‌رفت، به خاک و خون کشیده شدند.

در ۲۴ مهر ۵۷ مردم برای بزرگداشت چهلم شهدای ۱۷ شهریور تهران و سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند امام خمینی (ره) در مسجد جامع گرد هم آمدند. اما در همین هنگام مأموران امنیتی رژیم شاه با استفاده از اراذل و اوباش نقشه‌های شومی در سر داشتند و حدود ۳۰۰ نفر از اراذل و اوباش به دستور وابستگان رژیم با شعار «جاوید شاه» به سمت مردم حاضر در مسجد حمله کردند.

با حمله این افراد به مسجد جامع کرمان، مردم در‌های مسجد را بستند، اما آن‌ها با شکاندن در‌ها و آتش زدن دوچرخه‌ها و موتور سیکلت‌ها راه خود را به درون مسجد باز و شروع به ضرب و شتم مردم کردند.

یدالله علوی راد، یکی از شاهدان عینی آن روزها با اعلام اینکه ۲۴ مهر سال ۵۷ دقیقا روز دوشنبه بود، گفت: به اتفاق مردم و جمعی از روحانیون برای برگزاری بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور ۵۷ در میدان ژاله تهران در مسجد جامع کرمان جمع شده بودیم.

وی با بیان تاکید بر اینکه ما در آن روز قصد درگیری با ماموران را نداشتیم بخاطر اینکه حرمت مسجد را باید نگه می‌داشتیم، افزود: من از جمله کسانی بودم که از صبح زود در مسجد حضور داشتم و آخرین نفری هم بودم که از مسجد خارج شدم.

علوی راد تصریح کرد: مراسم با سخنرانی تعدادی از روحانیون در مسجد جامع شروع شد و برخی از مردم در داخل مسجد و برخی هم داخل محوطه شبستان قدیمی جمع شده بودند و صدای سخنرانی از بلندگوی مسجد به بیرون پخش می‌شد.

وی بیان داشت: حین مراسم احساس کردم، از میزان جمعیت مردم کاسته می‌شود و ماموران شهربانی از ورود مردم به مسجد جلوگیری می‌کنند.

علوی راد گفت: در همین هنگام تعدادزیادی از اراذل و اوباش به دستور وابستگان رژیم با شعار «جاوید شاه» به سمت مردم حاضر در مسجد حمله کردند.

وی افزود: پس از حمله این افراد به مسجد، ما به مردم اعلام کردیم، هر کس می‌خواهد دوچرخه و موتور خود را به داخل مسجد بیاورد، چون می‌خواهیم در‌های مسجد را ببندیم که عده‌ای آوردند.

علوی راد تصریح کرد: با حمله این افراد به مسجد جامع کرمان، مردم در‌های مسجد را بستند، اما آن‌ها با شکستن در‌ها و آتش زدن دوچرخه‌ها و موتور سیکلت‌ها راه خود را به درون مسجد باز و شروع به ضرب و شتم مردم کردند.

این شاهد عینی گفت: مهاجمان بعد از ورود به مسجد به پشت بام رفتند و چون مسجد در طول سال نیاز به بازسازی داشت، مقداری وسایلی مانند آجر و سنگ روی پشت بام مهیا بود را به سمت مردم حاضر در صحن مسجد، پرتاب کردند.

علوی راد افزود: وقتی دیدیم که اراذل به سمت مسجد در حالت حرکت هستند، تصمیم گرفتیم در‌های مسجد را ببندیم و بنده به شخصه شاهد بودم، یکی از افسران راهنمایی به عنوان اولین نفر گاز اشک آور را داخل شبستان پرتاب کرد.

وی تصریح کرد: اراذل و اوباش وقتی به در مسجد رسیدند ابتدا برق مسجد را قطع کردند و بعد موتور‌های دم در را آتش زدند و بعد از ورود به داخل مسجد موتور‌های داخل محوطه را هم آتش زدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

علوی راد بیان داشت: اینتا مدت هفت روز کسی جرأت نزدیک شدن به مسجد جامع را نداشت، اما در روز هفتم همکاران فرهنگی مسجد را باز کردند و روی یک بنر نوشتند «مسجد کرمان را، خلق مسلمان را، کتاب قرآن را، شاه به آتش کشید» و این شعار در آن زمان در کشور به شعار اصلی مبارزه با شاه تبدیل شد.

حادثه آنقدر فجیع بود که جسد شهدا شناسایی نشد

علوی راد گفت: در این حادثه ناگوار تعدادی از مردم مجروح و تعدادی هم به شهادت رسیدند که تنها دو نفر به نام‌های “شهید باقدرت جوپاری” و ” شهید غلامرضا یزدان شناس” که در صحن مسجد به شهادت رسیدند شناسایی شدند، همچنین قسمتی از وسایل و ساختمان مسجد جامع آتش گرفت و چند جلد از قرآن‌های داخل مسجد هم سوخت.

وی افزود: وقوع حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان باعث هوشیاری و حساسیت بیشتر مردم کرمان شد و این مبارزات در کرمان تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و در متزلزل کردن پایه‌های حکومت رژیم طاغوت در کشور نقش موثری داشت.

این شاهد عینی تصریح کرد: پس از وقوع این حادثه و توهین به مقدسات مردم به خصوص مسجد و قرآن باعث جریحه دار شدن احساسات مردم سراسر کشور شد و همین مسئله باعث تظاهرات مردم شهر‌های دیگر کشور شد؛ زیرا که عاملی که مردم ایران را به هم پیوند می‌دهد معیار‌ها و سنگر‌های اعتقادی و مذهبی است.

حادثه ۲۴ مهر ۵۷ مسجد کرمان یکی از سه حادثه مهم سال ۵۷ در کشور به شمار می‌رود که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب شد و اینگونه مردم کرمان در ۲۴ مهرماه و قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب سهم خود را در پیروزی انقلاب به تثبیت رساندند.

بروز این حادثه در شهر کرمان اما اراده مردم شهر کرمان را برای مقابله با دد منشی‌های حکومت طاغوت بیشتر کرد و در نهایت مبارزه‌های مردم و تداوم حرکتهای مردمی در شهرهای مختلف کشور به پیروزی انقلاب منجر شد.

انتهای پیام/ب

مریم سادات بهادر

0

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آخرین های اجتماعی

پربازدیدترین های اجتماعی

پربحث ترین های اجتماعی

اعلام قیمت میوه تنظیم بازار شب عید در کرمان

09:38|

27 اسفند 1401

دیارِ حاج قاسم در عزای «شهیدِ جمهور»

07:26|

1 خرداد 1403

زادگاه سردار دل ها آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی

09:34|

27 اسفند 1401

از گمنامی تا سبکبالی

12:20|

9 بهمن 1402

روایتی از فاجعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان

18:55|

24 مهر 1402

نزدیک قله‌ایم، ناامیدی ممنوع!

13:42|

29 مرداد 1402

سایت های مرتبط